Головна » Статті » Базова освіта » Методичний куточок |
Сьогодні суспільству необхідні учні та випускники, готові змінюватись та пристосовуватись до нових потреб і реалій суспільства, сприймати й управляти інформацією, активно діяти, швидко приймати рішення, навчатись упродовж життя. Якраз сучасному розумінню мети освіти і відповідають поняття компетенція і компетентність. Початкова ланка освіти є першим рівнем освоєння ключових компетентностей. Компетенція – це сукупність взаємозв’язаних якостей особистості (знань, умінь, навичок, способів діяльності). Компетентність – це володіння людиною відповідною компетенцією, що містить її особистісне ставлення до предмета діяльності. Компетентність за А.Хуторським – це його реально сформовані особистісні якості та мінімальний досвід діяльності. Освітня компетентність – це здатність учня здійснювати складні культуровідповідні види діяльності, це особистісна якість, що вже склалася. За набуття ключових компетентностей відповідальними є школа, сім’я, ЗМІ, релігійні і культурні організації. Предметна компетентність – це сукупність знань, умінь та характерних рис у межах предмета, що дозволяє особистості виконувати певні дії через власне ставлення. Мовна компетентність – це знання основ науки про мову, знання про мову як систему, володіння способами і навичками дій з вивченим та виучуваним мовним матеріалом. Комунікативна (мовленнєва) компетентність забезпечує розуміння чужих і створення власних висловлювань у певній послідовності відповідно до мети й обставин спілкування, вміння й навички успішної комунікації. На досягнення такого результату навчання як компетентність впливають продуктивні методики та технології навчання. Учитель повинен: - виховувати активного учня; - ставити дітей в ситуації, котрі вимагають виявлення та пояснення розбіжностей між фактами та наявними знаннями; - навчати дітей вчитися; - щоб навчити мислити, слід частіше задавати питання «Чому?»; - вчити учнів, що знає тільки той, хто застосовує знання на практиці; - привчати думати та діяти самостійно; - розвивати творче мислення аналізом проблем, використанням творчих завдань; - слідкувати за способом та формою висловлення думки; - використовувати схеми, плани; - вказувати на перспективи навчання; - враховувати життєвий досвід учнів, їх інтереси, особливості розвитку; - заохочувати дослідницьку роботу; - враховувати індивідуальні особливості учнів, об’єднувати їх в диференційовані групи з однаковим рівнем; - пояснювати важливість знань, умінь вчитися, необхідних для подальшого життя. Головним є не предмет, якому ми навчаємо, а особистість, яку ми формуємо. Організація педагогічного процесу на засадах компетентно-орієнтованого підходу до новчання неможлива без визначення провідних принципів оцінювання рівня сформованості компетентності учнів. Серед найбільш суттєвих підходів до оцінювання компетентності учнів є:
зрозумілість Формуванню компетентності сприяють: - колективні та групові форми роботи; - формування самооцінки учнів; - метод проектів; - дебати; - створення портфоліо. Для формування оцінки рівня сформованості ключових компетентностей необхідно використовувати інноваційні технології, наприклад: - тести з відкритим завданням; - включення учнів у дослідницьку діяльність; - постановка та розвиток проблемних завдань; - диспути; - розв’язування ситуативних завдань; - мультимедійне навчання; - навчальні проекти. Для розвитку ключових предметних компетентностей використовуються прогресивні методи і прийоми навчання. Метод навчання - це спосіб взаємної діяльності учителя й учнів, спрямований на розв'язання навчально-виховних завдань. Наприклад, компетентнісно орієнтоване навчання української мови вимагає застосування методів, які передбачають активну діяльність учнів. Це: - продуктивні (вивчений матеріал застосовується в практиці); - евристичні (елементи нових знань учень знаходить, розв'язуючи пізнавальні завдання); - проблемні (учень сам вирішує проблему); - інтерактивні (активна взаємодія всіх учнів, під час якої кожний школяр осмислює свою діяльність, відчуває свою успішність). Організація інтерактивного навчання передбачає моделювання життєвих ситуацій, використання рольових ігор, які сприяють формуванню навичок і вмінь, виробленню цінностей, створенню атмосфери співробітництва, взаємодії. Інтерактивні методи сприяють розвитку здібностей кожної особистості, дають можливість кожній дитині продемонструвати свої навчальні досягнення в конкретних ситуаціях, порівнювати свій рівень розвитку з іншими учасниками навчального процесу. Кожний метод має свої прийоми навчання. Є загальнодидактичні (пояснення, зіставлення, аналіз, узагальнення, систематизація знань тощо) і предметні прийоми, які визначаються конкретною темою і метою навчального матеріалу. Наприклад, під час вивчення теми «Текст» використовуються такі предметні прийоми: відновлення деформованого тексту, продовження тексту за поданим зачином, побудова різних типів тексту тощо. Цінними є прийоми, що спонукають учнів до активної діяльності, пошуку шляхів вирішення поставлених завдань чи проблем.
- Я одягнула на себе зелений капелюх і побачила себе в ролі мишки і .... - відчула, що .... - уявила, як .... 2.Застосування методу «Прес» при вивчення міфу «Гнів Перуна» за Сергієм Плачиндою у 4 класі при підведенні підсумків. Я вважаю, ... Тому що, ... Наприклад, ... Отже, ... 3. Застосування методу «Прес» на уроках літературного читання. Народне прислів’я говорить: «Козацькому роду немає переводу». Чому? Дай Прес-відповідь: Я вважаю, ... Тому що,... Наприклад,... Отже,... 4. Завдання для малої групи. Вам потрібно вибрати підходящу для кожного роль і зіграти її. Назвіть 3 кроки підготовки до цієї ролі. 5. Застосування методу «Навчаючи – вчуся!». Групи готують українські народні пісні. Завдання:
Проблемне питання: Чому в пісні багато пестливих слів? 6. Завдання для малої групи Чи погоджуєшся ти з тим, що і від малої мурашки може бути велика користь? Придумай: 3 поради для Лева. 3 поради для Мишки. 7. Рефлексія. Доповни речення:
8. Застосування методу «Мікрофон». Поділіться на групи. Кожна група задає питання по темі уроку (питання, яке заставляє мислити). Відповідь з іншої групи у мікрофон. 9. Метод проектів – основна технологія формування ключових компетентностей учнів, яка дозволяє використовувати найменші затрати ресурсів, створити умови діяльності, максимально наближені до реальних. Метод проектів передбачає: - уміння ставити і розвивати власні задачі; - стимулює практичну діяльність учня; - спрямований на самостійну діяльність учня – індивідуальну, парну, групову.
Проект « Ми живемо в Євразії» Мета проекту: Поглибити знання про материк Євразія, стимулювати бажання школярів постійно знайомитися з країнами Євразії, залучати до цього батьків; сприяти розвитку навичок пошукової та науково – дослідницької діяльності учнів; виховання гордості за державу, яка розташована в центрі Європи – Україну. Вид проекту: Колективний Учасники проекту: Учні 4 – А класу ( 19 дітей), батьки учнів Керівник проекту: Класний керівник 4 – А класу Травінська Надія Дмитрівна Термін реалізації: До 27.12.2016. Завдання проекту:
Очікувані результати: - поглибити знання про країни материка Євразія, про Україну, про Теофіпольщину; - відтворити карту Євразії з назвами країнами; - підготувати розповідь про рідний край; - формувати пізнавальний інтерес до різних країн, різних націй і народностей. Шляхи реалізації проекту:
« Збери пазли».
| |
Переглядів: 1319 | |
Всього коментарів: 0 | |