Головна » Статті » РПМПК » Батькам |
Рекомендації для батьків та учителів, які виховують учнів з соматичними захворюваннями
Вправи для профілактики порушень зору 1. «Стрілянина» очима праворуч, ліворуч, униз по 6 разів. 2. «Намалюйте» очима 6 кіл за годинниковою стрілкою і 6 кіл — проти. 3. «Напишіть» очима цифри від 0 до 9. 4. «Напишіть» очима своє ім'я і прізвище. 5. «Напишіть» очима число, місяць і рік народження. 6. «Намалюйте» очима пружинки. 7. «Намалюйте» очима 6 горизонтальних вісімок і 6 вертикальних. 8. «Намалюйте» очима 6 трикутників за годинниковою стрілкою, потім 6 трикутників — проти. 9. Замруживши ліве око, правим «напишіть» непарні числа від 1 до 9. Замруживши праве око, лівим напишіть парні числа від 2 до 10. 10. «Намалюйте» очима пружинку з 12 витків ліворуч і праворуч. 11. «Намалюйте» очима геометричні фігури (коло, квадрат, трикутник) спочатку за годинниковою стрілкою, потім — проти.
Вправи для активізації роботи м'язів ока. Вправи сприяють зняттю статичного напруження, поліпшують кровопостачання, поліпшують циркуляцію внутріочної рідини, удосконалюють координацію в горизонтальній площині, підвищують стійкість вестибулярних реакцій, сприяють поліпшенню координації руху очей і голови, поліпшують пружність повік. 1. Сядьте, розслабте тіло. Широко відкривайте і закривайте очі з інтервалом у ЗО с. Повторіть 5—6 разів. 2. Обертайте очима по колу по 2—3 с. Повторіть З—4 рази. 3. Швидко покліпайте протягом 1—2 хв. 4. Дивіться вдалину ЗО—40 с. Переведіть погляд на палець на відстані 25—30 см від ока і дивіться 3—5 с. Повторіть 3—5 разів. 5. Трьома пальцями кожної руки легко натисніть на верхню повіку відповідного ока і потримайте 1—2 с. Повторіть 3—5 разів, 6. Витягніть руки вперед, дивіться на кінці пальців витягнутої руки. Повільно наближайте палець, не зводячи з нього погляду. Повторіть З—4 рази. 7. Відведіть напівзігнуту праву руку з іграшкою вбік. Повільно пересувайте іграшку то праворуч, то ліворуч і стежите за нею очима. Повторіть 4—5 разів. Виконайте вправу і для лівої руки. 8. Підніміть очі вгору. Опустіть очі. Поверніть очі праворуч. Поверніть очі ліворуч. Повторіть 3—4 рази. 9. Поверніть голову назад і постарайтеся побачити предмети, що знаходяться позаду. Виконайте вправу 2—3 рази для правої і для лівої сторони. 10. Візьміть м'яч у руки. Підніміть його перед очима, широко відкрийте очі, подивіться на нього. Опустіть м'яч. Піднесіть м'яч до носа. Відведіть у початкове положення. Стежте очима за м'ячем. Повторіть 4—5 разів. 11. Витягніть руки з м'ячем уперед. Розгойдуйте руки ліворуч, праворуч і стежте очима за м'ячем. Повторіть 5—8 разів.
Вправи для відновлення зору Стимулюють централізований, дистанційний і периферійний зір, стимулюють рухи очей, запобігають косоокості, тренують здатність очей фокусувати, підсилюють координацію очей, стимулюють скорочення й розслаблення зіниць. Профілактика астигматизму. 1. Ляжте на спину. Ноги зігніть у колінах. Зобразіть «гусеничну» ходу знизу вгору в напрямку до голови. Відіпхніться п'ятою однієї ноги, потім іншої. Задійте спину, стегна, руки, потилицю. 2. Покліпайте повіками, уявіть, що це крила метелика. Продовжуйте, кліпати й починайте „малювати” руками дзеркально-симетричні візерунки. Дивіться на руки потім крізь них. 3. Устаньте, зігніть коліна. Долоні заведіть за вуха, великими пальцями тримайтеся за нижню щелепу. Масажуйте пальцями голову. Очі широко відкриті. Підніміть голову вгору. Потягніть шию. Губами зімітуйте рибу. Подивіться навколо і зімітуйте розмову з іншими рибами, начебто ви знаходитесь у воді. 4. Сядьте, розслабте тіло. Нахиліться та обхопіть ноги, тримаючи за подушечки пальців. Натисніть на великі пальці, видихніть, розслабте ділянку таза. Піднімаючи, видихніть. Знову нахиліться, натискаючи тепер на п’яти. Повторіть кілька разів до повного розслаблення тазової ділянки. 5. Глибоко дихайте, дивіться в далину. Носом „малюйте” горизонтальні, вертикальні й діагональні вісімки навколо предмета, на який дивитесь. Проробіть вправу з декількома предметами. 6. Закрийте очі й уявіть, що на них світить сонце. Покліпайте так, начебто ловите сонячне світло. Візьміть сонячний промінь і подивіться на нього із закритими очима, насолоджуючись переливами кольорів. Уявіть темряву й розслабтеся. 7. Складіть руки перед обличчям. Моргніть і подивіться на долоні. Нехай очі кілька разів «обійдуть» руки. Повторіть в іншу сторону. Відпочиньте. Потім моргайте і дивіться тільки на одну долоню, потім на іншу. Тепер очима „копайте” простір ліворуч, потім праворуч, потім унизу. Вправи для розвитку слуху й зору Збільшують інтеграцію зорових і слухових навичок, розслаблюють плечі та шию, поліпшують поставу, активізують слух і пам'ять. 1. Схрестіть руки на грудях. Помасажуйте вздовж ключиці з плавним переходом на плечах. Схрестіть руки за головою, стискаючи пальці. Натисніть на плечі. Відпочиньте в цьому положенні. 2. Устаньте, відведіть руки в сторони долонями нагору та уявіть, що в кожній руці лежить м'яч. Нахиліть підборіддя до грудей. Вдихніть, проведіть плавну лінію у вигляді арки від однієї руки до іншої. Видихніть, трохи нахиліться вперед, поверніть долоні вниз, голову в початкове положення. Повторіть в іншу сторону. 3. Направте погляд в одну точку на рівні очей, що знаходиться на відстані метра. Схрестіть руки на грудях, упираючись пальцями в дельтоподібні м'язи. Глибоко вдихніть. Дивлячись у крапку, кивніть головою. 4. Руки розслабте, відведіть у сторони. Уявіть, що з плеча однієї руки росте пензель. Подивіться на плече і намалюйте цим пензлем усе, що бачите, плавними подовжніми мазками, керуючи плечем. 5. Устаньте, зігніть коліна. Долоні заведіть за вуха, великими пальцями торкаючись нижньої щелепи. Масажуйте пальцями голову. Очі широко відкриті. Підніміть голову вгору. Потягніть шию. Губами зімітуйте рибу. Подивіться навколо і зімітуйте розмову з іншими рибами. 6. Сядьте зручно, ноги розставте, розслабте коліна. Обійміть руками голову, торкаючись правою рукою лівого вуха і навпаки. Пальцями висувайте потилицю вперед. Закрийте очі й покладіть голову на руки. Розгойдуючи з боку в бік, глибоко дихайте. Відчуйте, що ваше тіло — це опора. 7. Глибоко дихайте, дивіться вдалину. Носом «малюйте» горизонтальні, вертикальні та діагональні вісімки навколо предмета, на який дивитеся. Проробіть вправу з декількома предметами.
Дихальні вправи Поліпшують поставу, стимулюють рух діафрагми, поліпшують кровообіг, гармонізують діяльність дихальної, нервової і серцево-судинної систем. 1. Глибокий вдих (руки повільно підніміть до рівня грудей). Затримайте подих (увагу сконцентруйте на середині долонь). Повільно видихніть (руки опустіть уздовж тіла). 2. Глибоко вдихніть. Загорніть вуха руками від верхньої точки до мочки. Затримайте подих. Видихніть з відкритим сильним звуком «а-а-а» (чергуйте зі звуками «и-и-и», «у-у-у»). 3. Глибоко вдихніть. Руки повільно підніміть угору. Затримайте подих на вдиху. Видихніть з відкритим сильним звуком «а-а-а». Руки повільно опустіть. Вдихніть. Руки повільно підніміть до рівня плечей. Затримайте подих. Повільно видихніть із сильним звуком «про», обійміть себе за плечі, опустивши голову на груди. Повільно і глибоко вдихніть. Руки підніміть до рівня грудей. Затримайте подих. Повільно видихніть із сильним звуком «у-у-у». Руки опустіть униз, голову на груди. 4. Стисніть правою рукою ліве плече. Голову поверніть ліворуч і подивіться назад. Розведіть плечі із силою. Глибоко вдихніть, затримайте подих, видихніть. Подивіться назад через праве плече, знову із силою розведіть плечі. Глибоко вдихніть, затримайте подих, видих. Опустіть руки вздовж тіла, голову опустіть на груди. Вдихніть, видихніть. Повторіть вправу, тримаючи лівою рукою праве плече. 5. Видихніть, відкрийте очі. Вдихніть, закрийте очі. Продовжуйте, видихаючи при світлі, вдихаючи в темряві. Нехай ваші очі цілком розслабляться, коли вони закриті. Відкрийте очі й покліпайте. Щоразу, відкриваючи очі, зауважуйте те, що бачите: всі вигини і форми, лінії і кути. Спочатку тільки темне, потім — світле.
Рекомендації для батьків та учителів, які виховують учнів з вадами опірно-рухового апарату (ДЦП)
Кінезіологічні вправи, які сприяють розвитку міжпівкульної взаємодії (для дітей з вадами верхніх кінцівок) 1. Кільце. Усі пальчики по черзі з'єднуються з великим пальцем, утворюючи кільце. Вправа спочатку виконується повільно, а після того, як дитина вивчила її темп, прискорюється. Спочатку вправа виконується кожною рукою окремо, потім разом—двома руками. 2. Кулак — ребро — кулак. Положення рук—на поверхні столу. Спочатку вправа виконується однією рукою, потім — іншою, коли дитина буде добре виконувати просту вправу,—її ускладнюють, виконуючи двома руками одночасно. Перша частина виконується так: долоня на поверхні столу. На команду: «кулак» дитина стискає її в кулак, на команду «долоня» дитина випростує руку, потім команда «кулак» повторюється. 3. «Лезгінка». Ліву руку стисніть у кулак, великий палець відведіть убік, розверніть кулак пальцями до себе. Правою рукою прямою долонею в горизонтальному положенні доторкнутись до мізинця лівої. Після цього одночасно змініть положення рук. Уражена рука важко піддається дитині підчас виконання третьої вправи, тому багато часу потрібно приділити запам'ятовуванню ходу вправи та варто слідкувати за станом дитини. Вправи для тренування пам'яті: Вправа 1. Дитині пропонують запам'ятати другі слова з пари, наприклад, Кішка—молоко Стіл—хліб Тісто — мука Чашка—спрага Щітка—зуби З кожним заняттям кількість пар збільшується. Вправа 2. Для цієї вправи слід дібрати 10 однакових за фактурою дрібних іграшок (можна використовувати м'які, а для дітей старшого віку — з «Кіндер-сюрпризів»). Дитині дають усі іграшки на декілька хвилин роздивитися, дозволяють погратися, через 2 хвилини одну іграшку замінюють так, щоб дитина не бачила, і просять її назвати. Вправа 3. «Магазин». Дитині пропонують «сходити» в магазин і купити 2—З предмети (назви предметів, які потрібно купити, заздалегідь пишуть на картках по одній назві на картку), згодом кількість предметів-назв покупок збільшується. Вправа 4. «Запам'ятай товариша». Діти стають по двоє обличчям один до одного, їм пропонується розглянути товариша протягом 2—3 хвилин, потім діти повертаються один до одного спиною і по черзі описують те, що запам'ятали. Вправа 5. Для виконання цього завдання слід добрати 10—12 предметних картинок. Дитині пропонують розглянути картинки протягом 1—2 хвилин, а потім назвати ті, що запам'яталися. Для розвитку дрібної моторики на заняттях можна використовувати ббудь-який природний матеріал: жолуді, каштани, висушену горобину, горіхи. Дитині пропонується спочатку перебрати змішаний матеріал на окремі види. Поступово ускладнюють завдання, пропонуючи брати в праву руку, наприклад, горіх, а в ліву – жолудь.
Приблизний план корекційного заняття для дитини, яка має порушення опорно-рухового апарату і навчається за програмою загальноосвітньої школи
Вправа 1 . Дитині пропонують покласти обидві руки на стіл. Одну, праву, стискають у кулак, а інша, ліва, — лежить вільно. По команді положення рук змінюється: тепер навпаки, ліву стискають у кулак, а права — вільна. Поступово темп прискорюється. Вправу краще виконувати під музику. Вправа 2. Педагог домовляється з учнем, що якщо він скаже слово «земля», він повинен руки опустити вниз, якщо слово — «вода», витягнути вперед, слово «повітря» — руки підняти догори, слово «вогонь» — здійснюються оберти в променево-зап'ястних суглобах. Вправа 3. Перед дитиною .розкладають предметні картки із зображенням фруктів і овочів. Дають по вазі і кошику. Пропонують покласти у вазу фрукти, а в кошик — овочі. Вправа 4. Перед дитиною кладуть малюнки з ялинкою і струмочком та пропонують плеснути з долоні один раз, коли назване слово стосуватиметься ялинки, двічі — коли струмка. Слова: дзвінкий, пухнаста, вічнозелена, веселий, говіркий, духмяна, чистий. Вправа 5. Пропонують прослухати слова: стіл, шафа, яблуко, парта, стілець і виключити зайве слово. Слова: масло, сир, вата, хліб, огірок. Вправа 6. Дитині пропонують намалювати, як жовкне листя.
Корекційні вправи для роботи з аутистичними дітьми
Програма Э. Шоплер, М. Ланзинд, Л. Ватерс, Підтримка аутичных дітей і тих, що відстають у розвитку Збірник вправ для фахівців і батьків за програмою ТЕАСС; З Белапди «Відкриті двері» - Мінськ, 1997.
Програма поділена на 9 розділів, які охоплюють найважливіші сфери розвитку. 2. Послідовно розкласти фігури 3. Читати окремі слова
- Досягти більш свідомого сприйняття власного тіла й відношення до оточення; - Розвиток довільного контролю й регуляції за власними рухами й поводженням у цілому; - Створити моторні передумови для розвитку навичок з інших функціональних сфера. Нижче наведені вправи з розвитку крупної моторики спрямовані в першу чергу на подолання порушення тонусу, поганий контроль за рівновагою тіла, швидкістю й силою переміщень; загальну незручність, труднощі організації рухів. 1. Кинути м'яч через спину
Представлені тут вправи відповідають наступним цілям: 6. Пізнавальна діяльність 8. Самообслуговування 1. Виконувати роботу з будинку 6. Відрізняти свої речі від речей інших членів родини Вправи на ауторелаксацію та саморегуляцію
Вправа „Верба – тополя” Дитина стоїть і виконує завдання керівника. Їй пропонується розставити ноги на ширину плечей, злегка нахилити корпус, опустити голову, опустити руки вздовж тулуба. Вона – плакуча верба, гілки якої (руки) плавно розгойдуює вітерець. Виконуючи це завдання, треба розслабитися. Потім просять учня плавно підняти руки вгору, прогнутися, вирівнятися, зробити глибокий вдих. Поставити п’ятки разом і носки нарізно. Тепер він – струнка, гнучка тополя, яка не боїться ні вітрів, ні бурі – він сильний і могутній.
Вправа „Дерево” Дитина стає рівно і натискає п’ятами на підлогу, руки стискає в кулаки, міцно заціпивши зуби. Учитель говорить, звертаючись до нього: „Ти – могутнє міцне деоево, в тебе сильне коріння, й ніяких вітрів ти не боїшся. В складних життєвиї ситуаціях, коли на душі важко й хочеться плакати – стань сильним і могутнім „деревом”, скажи собі, що ти сильний, у тебе все вийде, і все буде добре. Це поза впевненої людини”.
Вправа „Обличчя засмагає” (ауторелаксація) Дитина сидить у зручній позі й затулює очі. Їй пропонується уявити себе відпочиваючою на пекучому літньому пляжі. Сонце своїми променями приємно пестить обличчя: ось два промінчика розправляють зморшки чола; спускаючись, вони оббігли навколо очей й забралися на кінчик носа; знову піднялися до очей і перестрибнули на щоки, покружляли на них; попестили вуста й підборіддя і побігли далі, пестити інших відпочиваючих. Пропонується дитині, ледве помітним дотиком кінчиками своїх пальців повторити мандри промінчиків, виконуючи поглажувальні рухи.
Страхотерапія
Малювання на тему „Мій страх” (ізотерапія) Дитину просять подумати, чого вона найбільше боїться, й намалювати свій страх. Це може бути абстрактний малюнок або зображення конкретного об’єкта страху, тривоги пілітка. Коли виконання малюнку закінчено, дитина коротко пояснює, чого вона боїться, що вона зобразила. Після цього її просять розірвати аркуш із малюнком на дрібні шматочки й повідомляють, що тепер вона перемогла свій страх, що її тривоги більше не існує.
Малювання з теми „Чарівні люстерка” (ізотерапія) Дитині пропонується намалювати себе у трьох дзеркалах, але не простих, чарівних: у першому – маленьким та переляканим; у другому – великим та веселим; у третьому – сильним, який нічого не боїться. Після задаються питання: яка людина найпривабливіша? На кого ти зараз схожий? У яке дзеркало ти частіше дивишся?
Маніпулювання предметом страху Дитина одержує матеріолізований у вигляді іграшки образ предмету, що лякає, яким може маніпулювати на свій розсуд (керувати, усміряти, здійснювати агресивні дії, стратити тощо).
Анатомінування страху Суть цього прйому полягає в детальному поясненні, що представляє собою лякаючий предмет, як він побудований, з чого складається і таке інше. Деякі автори радять використовувати прийом звикання (десенсибілізації), який зменшує чутливість щодо лякаючого об’єкту. Наприклад, можна завести вдома маленьких дитинчат гризунів. У процесі спостереження за ними, гри, піклування, дитина поступово долає страх цих тварин. Корекційна робота проводиться не зі страхом, а з особистісними відношеннями дитини і причинами, що спровокували цей страх. Пояснення „анатомії” лякачого об’єкту дає можливість усвідомити раніше незрозумілі, небезпечні властивості, які вивкликали емоцію страха. Так, освітлюючи вночі кімнату ліхтариком, можна показати дитині, що уявні страшні предмети (одежа на вішалці, контури шафи і т.д.) насправді знайомі й звичні вдень. Ненав’язливо пояснювати природу страхів допомагають терапевтичні історії, які починаються словами: «Жила - була дівчинка, схожа на тебе…» При цьому дитині необхідно покласти під подушку чарівний ліхтарик, якого «боїться» нічний страх.
Гра «Прогулянка всліпу» Дитина заплющує очі, а інша людина стає її поводирем (Будь-який сюжет). Як правило, у будь-якої дитини є щасливі предмети, які мають значення амулету, талісману. З метою посилення почуття захищеності і безпеки їх треба використовувати. Наприклад, улюбленому олов’яному солдатику можна відвести роль рятувальника, захисника дитини.
Застосування в корекційній роботі форм і методів музикотерапії
Рухове розслаблення і злиття з ритмом музики Мета занять:
У цій роботі застосовуються такі вправи: під звуки музики із заплющеними очима погойдуватись у ритм музики, стоячи в колі й тримаючись за руки.
Орієнтовні музичні твори: В.Адамець. „Зірочне” (з дитячих танцювальних пісень „Золоті ворота”). П.Чайковський. Танець маленьких лебедів (балет „Лебедине озеро”). А.Дворжак „Слов’янський танець” № 1, до мажор, „Слов’янський танець” № 2, ля мінор, „Слов’янський танець” № 6, ре мажор. Е.Гріг. Пісня Сольвейг із сюїти „Пер Гюнт”. Ф.Шопен. Етюд мі мажор. М.Равель. Болеро. М.Римський-Корсаков. Пісня індійського гостя з опери „Садко”. Б.Сметана. Нашим дівам (полька). А.Вівальді. Симфонія сі мінор.
| |
Переглядів: 655 | |
Всього коментарів: 0 | |